Eurobarometr: Povědomí Evropanů o ochraně osobních údajů se zvyšuje

Evropská komise zveřejnila v druhé polovině června výsledky zvláštního průzkumu Eurobarometr, který reflektuje povědomí o ochraně osobních údajů po roce účinnosti GDPR.

Podle Andruse Ansipa, místopředsedy Komise pro jednotný digitální trh, z výsledků vyplývá, že Evropané jsou poměrně dobře obeznámeni s novými pravidly na ochranu osobních údajů i se svými právy a že ví o existenci úřadů pro ochranu osobních údajů ve své zemi, na které se mohou v případě porušení svých práv obrátit. Na druhou stranu průzkum ukázal, že pouze tři z deseti Evropanů slyšeli o všech těchto nových právech. „Pro společnosti je důvěra zákazníků tvrdou měnou a tato důvěra se odvíjí od toho, že zákazníci chápou nastavení ochrany soukromí v dané společnosti a mají v něj důvěru. Povědomí o těchto právech je předpokladem k jejich uplatňování. Na jasnějším a jednodušším uplatňování pravidel na ochranu osobních údajů mohou obě strany jen vydělat,“ uvedl Ansip.

Pomoc Evropanům získat znovu kontrolu nad svými osobními údaji je jednou z největších priorit také pro komisařku pro spravedlnost, spotřebitele a rovnost žen a mužů Věru Jourovou. Jednou z velkých potíží, které tomu brání, představuje podle ní příliš dlouhá a složitá prohlášení o ochraně soukromí. Z 60 procent Evropanů, kteří tyto informace skutečně čtou, je totiž jen 13 procent dočte až do konce. „Znovu proto vyzývám všechny internetové společnosti, aby uváděly prohlášení o ochraně soukromí, která jsou stručná, transparentní a srozumitelná pro všechny uživatele. Rovněž vyzývám všechny Evropany, aby svá práva na ochranu údajů využívali a optimalizovali si nastavení ochrany soukromí,“ řekla Jourová.

Výsledky průzkumu Eurobarometr, které vychází z názoru 27 tisíc dotázaných Evropanů, ukazují, že 73 procent respondentů slyšelo alespoň o jednom ze šesti práv, na něž byli dotazováni a která jsou nařízením GDPR zaručena. Nejlepší povědomí měli občané o právu na přístup k vlastním údajům (65 procent), právu na opravu chybných údajů (61 procent), právu vznést námitku proti zasílání přímého marketingu (59 procent) a právu na výmaz vlastních údajů (57 procent).

Kromě toho 67 procent respondentů ví o nařízení GDPR a 57 procent má povědomí o existenci úřadu pro ochranu osobních údajů ve své zemi. Z výsledků dále vyplývá, že ochrana osobních údajů je zdrojem znepokojení, jelikož 62 procent respondentů se obává, že nad svými osobními internetovými údaji nemá úplnou kontrolu.

Kompletní výsledky zvláštního průzkumu Eurobarometr o ochraně osobních údajů, včetně přehledů pro jednotlivé země v anglickém jazyce, naleznete zde.


Téma: Zavedení GDPR, Zdroj: Úřad pro ochranu osobních údajů
Štítky: Dozorový úřad, Subjekt údajů, Změny zákonů
28.06.2019 (autor Redakce)





Související

Pokuta 351 mil. Kč za porušení GDPR uložena ÚOOÚ

Společnosti Avast Software s.r.o. byla pravomocně uložena pokuta ve výši 351 milionů Kč. Tu uložil Úřad pro...

 vydáno 16.04.2024 
Téma: Zákony a GDPR

EDPB udělil společnosti META pokutu 1,2 mld. eur

Pokuta byla společnosti Meta IE udělena na základě šetření její služby Facebook ze strany irského úřadu pro...

 vydáno 23.05.2023 
Téma: Zákony a GDPR

ÚOOÚ - Závěry z kontrol za 2. pololetí roku 2022

Úřad pro ochranu osobních údajů v rámci své dozorové a rozhodovací činnosti zveřejnil závěry z kontrol,...

 vydáno 25.04.2023 
Téma: Zákony a GDPR



Související dotazy
Odpovídá Mgr. Martin Leskovjan
Ano, i vizitka může obsahovat osobní údaje a ve většině případů osobní údaje obsahuje, a to pokud zahrnuje informace, kterými lze přímo nebo nepřímo...

Odpovídá Mgr. Zuzana Kohútová
Ne nutně, nicméně v mnoha případech bude obtížné se tomu vyhnout. Pracovní smlouvy jako takové budou ovlivněny jen minimálně a GDPR se u...


www.helpgdpr.cz
© Copyright 2000 - 2024, všechna práva vyhrazena - helpGDPR.cz